Can Safont i Forn de Can Bramassacs (Can Safont)
Vilanova del Vallès

Vallès Oriental
    Avinguda Verge de Núria, carretera BP-5002 a Granollers
    A l'entrada del casc urbà venint de Granollers

Edifici
    Medieval
    Modern
    XVII-XVIII
    El fet d'ubicar-se coloms de competició degrada notablement la finca. Actualment del forn en resta molt poc estructura.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 29638
    Ajuntament de Vilanova del Vallès c/ Plaça de l'Ajuntament 08410 Vilanova del Vallès
    Joan Vicens i Tarré

Masia d'importants dimensions. L'edificació central és una masia de planta basilical amb carener perpendicular a la façana. Té dues portes d'entrada en forma d'arc de mig punt fets amb grans dovelles, a la pedra clau de la porta esquerra hi ha un símbol mig desgastat. Les finestres són totes de forma rectangular amb carreus i ampit sense cap tipus de decoració. Adossada a la masia hi ha, al cantó dret, una capella i un cobert avui refets. Al costat esquerra i seguint el desnivell del terra hi ha un edifici més primitiu amb el sostre caigut i dues grans arcades a l'interior. A la part posterior de l'edifici hi ha un altre cos en forma de galeries. La coberta és de teules àrabs. A pocs metres de la casa hi trobem les restes d'obra vista d'un forn de rajoles en desús. Es conserven dues boques d'accés en forma semicircular de maó vist.

Actualment l'Ajuntament cedeix l'espai al casal de joves i a una associació de colomaires. Aquest element juntament amb els de les fitxes 32, 33 i 34 formen un mateix conjunt.

Antigament els seus propietaris eren la família Bramassacs. Grans propietaris del municipi. Les primeres notícies que tenim són del 14 de març de 1420, quan Anton de Bramassachs va instituir un benefici a l'església de la Verge Maria. L'any 1600 Mateu de Bramasachs en va instituir un altre. En una nota de Mn. Casals es diu: "capella de Bramasachs. Aquesta capella està edificada adjunt a la casa de manso Safont..."

BIGAS, Casa Bramasach (casa Safont) rev. Contravent nº 27, agost 1981, Vilanova del Vallès.
    CANTARELL, Cinta, Inventari de Patrimoni Arquitectònic de Catalunya, Generalitat de Catalunya, Inèdit, 1990.
    GARCIA-PEY, Enric, Recull Onomàstic de Vilanova del Vallès, treball inèdit, Vilanova del Vallès-Granollers, 2002.