Camí de Monistrol de Calders a Moià
Monistrol de Calders

Moianès
    recorregut que aproximadament va des de la zona central del municipi fins l'extrem nord-est.

Obra civil
    Medieval
    Modern
    XV-XX
    diversos propietaris.
    Sara Simon Vilardaga

El camí de Monistrol de Calers a Moià passant per la vall de Marfà, és a la vegada el camí cap a Moià el qual també permet connectar amb L'Estany i altres poblacions. En el tram de Monistrol fins la sortida del municipi cap a Marfà recorre el camí seguint el GR-3; actualment discorre sobretot per pista forestal tot i que també hi ha algun tram asfaltat, especialment el més proper al poble. El recorregut va des del poble prenent la carretera de la Coma, es segueix aquest camí fins passat els Gorgs Blaus, on es deixa a l'esquerra la bifurcació que porta a la Coma per seguir pel camí de la dreta que porta cap a Marfà. El camí discorre en tot el seu trajecte dins el municipi de Monistrol de Calders al costat esquerre de la riera de la Golarda. Poc abans de sortir del terme municipal el camí passa al fons del vessant nord del Serrat de Pumanyà. En sortir del terme segueix cap al Xei, la Datzira, ja a la Vall de Marfà, per més endavant continuar cap a Moià.

El camí està senyalitzat com a GR-3, correspon a l'etapa 36 d'aquest sender de gran recorregut; concretament aquest tram és de 14,81 km i un desnivell acumulat de 742 m.

Es tracta d'un antic camí que havia estat com emprat com a camí de comunicació d'aquestes dues poblacions, antigament, camí ral que enllaçava diferents parròquies.