Cal Nosa i cal Vidalet
Gaià

Bages
    Sector central del terme de Gaià
    Carretera de Prats de Lluçanès (BV-4401), al km. 5,9

Edifici
    Modern
    XVIII-XIX
    Dolent
    En ruïna
    Sense ús
    08089A007000310000YR
    Jordi Piñero Subirana

Cal Nosa és la casa de pagès que es veu semiderruïda al costat de la carretera de Prats de Lluçanès (BV-4401). De fet, les obres de la carretera han escapçat les parets de la casa, de la qual només se'n conserva l'extrem nord. En aquest indret hi havia dues cases separades tan sols per uns metres. La que es conserva més visible és cal Nosa, i molt a prop hi havia cal Vidalet. Cal Nosa és una construcció de planta rectangular que devia ser força més llarga i se n'ha perdut, per tant, la part on hi havia el portal principal. Queden dempeus els murs nord i, molt parcialment, est i oest. La casa constava de planta baixa, que ara ha quedat parcialment soterrada, més un pis. Els murs són de maçoneria, i es conserva una sola finestra, emmarcada amb llinda i brancals de pedra. Adossat al nord es conserven dues tines cilíndriques sense revestiment de cairons. A llevant hi ha una cambra annexa que ha quedat totalment soterrada. De Cal Vidal o cal Vidalet, situada uns metres al nord, pràcticament no en queda res.

Informació oral facilitada per Josep Font i Josep Matamala

La més antiga de les dues cases era cal Vidalet, i més endavant es va construir cal Nosa. El sobrenom ve del fet que la nova casa tapava les vistes sobre Gaià que tenien els de cal Vidalet i els feia "nosa". No coneixem notícies documentals sobre l'any de construcció de les cases però, per la seva tipologia constructiva, cal Nosa Podria ser del segle XIX. Entorn de 1945 les dues cases encara eren habitades, i poc després van quedar abandonades.

IGLESIAS PERA, Lluís (2006). Pla Especial Urbanístic pel qual es cataloguen les masies i cases rurals del municipi de Gaià. Ajuntament de Gaià (document no aprovat oficialment), núm. 69.