Bassa del molí de La Farinera

Productiu
    001800500DG00H0001YK
    Jordi Montlló i Laura Bosch

La bassa del molí de la Farinera està situada per sobre mateix de la casa, a l'extrem sud del municipi de Rellinars. És de planta rectangular, mesura 50 metres de llargària per 10 d'amplada per 2 metres de fondària en tota la seva superfície, amb una capacitat d'un milió de litres d'aigua. S'omple de l'aigua provinent de la riera de Sanana, en terme de Vacarisses i del torrent de l'Alzina dins del municipi de Rellinars que a partir de la resclosa són reconduïdes a través d'un rec o sèquia que mesura aproximadament sis-cents metres de longitud. En el seu recorregut hi ha un aqüeducte situat en el torrent de La Farinera. La bassa està excavada en el marge d'una gran feixa on troba la roca mare i reforçada amb murs d'un metre de gruix realitzats amb maçoneria i collats amb argamassa. Pel costat de llevant el mur està reforçat amb set contraforts. Pel vessant sud de la bassa hi ha una partió amb rentadora situada sota d'una vella figuera que permetia fer bugada. L'aigua sobrant s'escola pel sobreeixidor o vessador situat a l'extrem sud-oest de la bassa i travessa l'antiga era de fer assecar maons i teules cap al torrent d'Anton Cases que delimita el municipi de Rellinars amb el de Castellbell i el Vilar a l'oest de la Farinera.

A més de l'aprofitament de l'aigua per al rec, la bassa és un punt important d'alimentació per a ocells insectívors com són les orenetes que en primavera voleien arran de l'aigua caçant insectes. El seu vol és acrobàtic, de persecució amb la boca ben oberta. La seva presència és un bioindicador de l'estat de salut d'un municipi. La dependència del mon rural per criar, per caçar sobrevolant els camps de conreus, els punts de subministrament de fang com les lleres de rius, marges i basses fa que La Farinera sigui un lloc de concentració i preservació de l'espècie Hirundo rustica.

La bassa del molí juntament amb el rec les rescloses i l'aqüeducte varen ser construïts en el mateix moment que el l'edifici moliner, l'any 1896. Malauradament el molí no va funcionar massa temps però tot el sistema hidràulic i la bassa continuen funcionant actualment per al rec de les hortes dels voltants de la casa. La bassa tenia, a tocar del setè contrafort una canal obrada que baixava perpendicular cap a l'edifici moliner construït aprofitant un important desnivell del terreny. L'aigua entrava amb força cap el carcabà, sense pou on feia moure el rodet iniciant així la molta. L'aigua sobrant sortia pel carcabà en direcció a la Riera de Sanana.