Base de premsa del castell de Rocafort
El Pont de Vilomara i Rocafort

Bages
    Rocafort
    Uns metres abans del PK 1 de la BV-1224

Element arquitectònic
    Medieval
    Modern
    XIV-XVII
    Caldria sanejar aquest aflorament, prioritzant el creixement d'aquest petit alzinar, tallant tots els exemplars de pi blanc que estan ofegant les alzines.
    Sense ús
    08181A009000140000OR
    Jordi Montlló Bolart i Laura Bosch

Restes d'una premsa de vi ubicada a l'entrada del camí de terra que va des de la carretera de Rocafort cap al castell, a mà esquerra, entremig d'un bosquet de pi blanc i alzines. Està excavada en una codina emergent del terra, de roca sedimentària, amb una superfície més o menys plana d'uns quinze metres quadrats. Al voltant colgats de terra i fullaraca hi ha els diferents forats o encaixos que permetien subjectar les bigues i palanques per tal d'efectuar la pressió necessària per extreure el vi. Un d'ells té 80 cm de costat amb un regueró. Per la part de sota, arran de camí hi ha una estructura parcialment murada de planta rectangular.
    S'observen varis retalls de mida petita, possiblement d'encaixos per les bigues o suports de fusta; i dos de grans, el primer de planta irregular, d'uns 90 cm de costat, amb un regueró pel trasbalsament i el segon de planta rectangular. A excepció del primer, tot el conjunt està reblit de terra i fullaraca. Per la part del camí sembla que hi hauria hagut algun altra estructura, però ha desaparegut, bé degut a l'eixamplament del camí o bé perquè aquest aflorament rocós s'hauria emprat com a pedrera.
    Part de la codina ha estat emprada segurament com a pedrera ja que s'hi observen uns retalls molt ben fets i podria ser que amb l'obertura d'aquest camí i el seu eixamplament s'hagués malmès part d'aquesta estructura.

Fora molt interessant realitzar una intervenció arqueològica d'aquesta zona. És possible que alguns dels pins o alzines que creixen damunt de l'aflorament rocós, estiguin dins d'un altre estructura retallada a la roca.

La proximitat amb el castell pot ser un indici de la seva cronologia, més tenint en compte que el camí que passa pel costat és recent i que en època de funcionament del castell, aquest quedava protegit per tres dels seus quatre costats pel desnivell del terreny. Amb l'obertura de la pista, el costat nord va quedar accessible.

MONTLLÓ, Jordi (2012). Mapa de Patrimoni de Casserres. Ajuntament de Casserres. Diputació de Barcelona.