Barraca dels Conills
Cervelló

    Baix Llobregat
    Al marge a tocar del Camí de les Rovires
    Emplaçament
    Bosc de les Rovires
    225 m

    Coordenades:

    41.39626
    1.9463788
    411921
    4583283
    Número de fitxa
    08068 - 307
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Edifici
    Popular
    Segle
    XIX - XX
    Estat de conservació
    Regular
    Presenta un petit enderroc al sostre
    Protecció
    Inexistent
    Inexistent
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Codi Wikipedra: 21591
    Accés
    Difícil
    Sense ús
    Titularitat
    Privada
    08067A019000460000AJ
    Autoria de la fitxa
    Nadia Darnoun Torres - Kuanum

    La barraca està orientada al nord-est.

    És tracta d'una construcció de planta circular coberta amb una falsa cúpula que presenta un enderroc parcial que comença a la part posterior de l'edifici.

    Formalment correspon al tipus: 'AM', ja que part de la seva àrea es troba adossada al marge.

    S'usen blocs de pedra mitjans i irregulars, excepte els de la porta que són blocs grans i treballats en forma rectangular.

    L'obertura es tanca amb una llinda plana.

    Presenta les següents mides:

    Interior:

    • Alçada  222 cm
    • Diàmetre 176 cm   

    Exterior

    • Porta  130 x 70 x 50 cm
    • Llinda 25 x 100 x 50 cm
    • Alçada a coberta  180 cm
    • Alçada total  238 cm    

    Perímetre exterior

    • Planta circular  11,7 m  

    El seu nom prové de l'ús que se'n feia per part dels caçadors. L'empraven per guardar-hi conills. Encara resta una barra metàl·lica a la porta per poder tancar amb reixa.

    Cervelló és un territori amb una rica tradició d'ús de la pedra seca, una forma d'arquitectura que es basa en l'encaixament de les pedres sense l'ús de morter, aprofitant el seu propi pes. 

    Es podria dir que la proliferació d'aquesta tècnica constructiva a la complexa orografia del municipi ha contribuït al seu aprofitament agropecuari i la consegüent configuració del seu paisatge.

    L'ús de materials locals, sovint pedres rebutjades dels mateixos camps de conreu, a voltes extretes de roques o pedreres properes, juntament amb la construcció manual, ha possibilitat una utilització eficient dels recursos d'aquest territori i la integració harmoniosa amb l'entorn, fins i tot un cop les construccions de pedra seca s'han anat arruïnant per falta d'ús.

    La durabilitat d'aquests materials i l’escassa vegetació espontània en el lloc on es van construir aquestes obres d'arquitectura popular han contribuït de manera decisiva a la seva preservació al llarg del temps.

    La tècnica de la pedra seca ha donat lloc a una gran varietat de creacions: marges, basses, recers, barraques de vinya i altres elements, contribuint a la diversitat i singularitat del paisatge. 

    Aquestes construccions estan documentades en zones properes des de la protohistòria; no obstant això, la seva proliferació a Cervelló es pot relacionar amb l'expansió de la viticultura a partir del segle XVIII. 

    L'ampliació del conreu de la vinya va provocar la necessitat d'obrir nous espais de cultiu, molts dels quals es trobaven en terrenys amb abundància de pedra calcària.

    Amb l'augment de la població, aquestes terres van ser posades en producció, generant un excedent de pedra que es va aprofitar per a totes aquestes construccions populars. Les barraques no només es feien servir per a l'emmagatzematge d'eines; també al seu interior es conservava fresc el menjar i la beguda, i resultaven bons refugis per passar la nit, si calgués.

    En algunes d'elles perduren elements que es podrien relacionar amb un costum apotropaic de protecció de les persones a les quals aquestes construccions servien d'aixopluc, com podria ser el "caramull", és a dir, la pedra que se situava al capdamunt de la capa de terra que cobria la volta de la barraca.

    COSTA SOLÉ, Roger (2019) «La pedra seca a Catalunya després del reconeixement de la UNESCO». Revista d’etnologia de Catalunya, 2019, Núm. 44, p. 229-236

    GAUDIM CERVELLÓ (2022). Gaudim la pedra seca a Cervelló: guia de cabanes de pedra seca a Cervelló. Cervelló: Ajuntament de Cervelló.