Ball de Bastons d'Òdena i de l'Espelt
Òdena

Anoia
    Plaça Major, 2

Patrimoni immaterial
    Música i dansa
    Dolent
    No es balla
    Sense ús
    Ajuntament d'Òdena.
    Josep-Vicenç Mestre i Casanova

Quan parlem del ball de bastons d'Òdena i degut a les fonts on s'ha trobat la documentació, no queda clar si únicament és un ball basat en una melodia que es va ballar solament un dia determinat a Òdena, que sigui una melodia pròpia d'Òdena però que es correspongui no a un ball de bastons sinó a un ball de cascavells o que realment sigui un ball de bastons d'Òdena i sigui la única constància que en tenim.
    La melodia en la qual es basa suposo que és una variació d'un tema conegut com a "Catitomba" o "Capitomba" propi del Solsonès i la Noguera.

Es tracta d'una melodia pròpia dels segles XVIII-XIX identificada com el "Baile del paloteo" d'Òdena.
    Al Diccionari de la dansa... s'assenyala l'existència del ball de bastons a l'Espelt, poble d'on era originari un dels grallers del ball de bastons d'Igualada, en Jaume Pelfort.
    També al mencionat Diccionari de la dansa... s'esmenta que a Òdena hi hagué ball de bastons però no es concreta cap data; en aquest cas si que es disposa però d'una partitura, transcrita per algun professor de conservatori a partir d'una audició d'una gralla mig to baixa, que apareix al número 10, d'abril de 1953, de la Revista de la Excelentísima Diputación de Barcelona.

VALLVERDÚ ROM, Àngel; ROVIRA i FERRÉ, Robert (2005) Les músiques del ball de bastons i el seu context. Cossetània Edicions, Valls