Arxiu de cançons d'Isabel Iborra
Sant Boi de Lluçanès

Osona
    Masia de la Cirera. Sector central del terme municipal
    A 1050 metres per pista forestal de la carretera BV-4608, punt quilomètric 3'250

Patrimoni immaterial
    Música i dansa
    XX
    Física
    Restringit
    Científic
    Ref. cad.: 013A00021
    Jordi Compte i Marta Homs

L'arxiu de cançons d'Isabel Iborra es troba ubicat al mas la Cirera de Sant Boi de Lluçanès. L'arxiu consta de més de 500 cançons enregistrades en cassettes, les quals estan transcrites i classificades segons la seva temàtica: infantils, de Nadal, de bressol, d'amor, d'oficis, segons l'origen, etc. L'arxiu té un fons important de cançons, unes 100, recollides a Alpens, d'on Isabel Iborra n'és filla; també s'hi troben cançons, més concretes, que es cantaven a les poblacions de la zona del Lluçanès i d'altres, més comunes, que es cantaven a diferents indrets de tot Catalunya. Constitueix un fons de patrimoni immaterial molt important en recopilació de la tradició musical de la zona del Lluçanès.

Actualment està actualitzant el format d'enregistrament. Isabel Iborra les torna a cantar i les enregistra en format MP3.

Isabel Iborra es va interessar de ben jove per aprendre i recuperar les cançons que cantava la seva mare i la germana de la seva àvia (les dues alpensines). De la seva mare n'aprengué unes 75 . Quan el Grup de Recerca Folklòrica d'Osona -a inicis dels anys 80- va passar per Alpens a recollir informació sobre les cançons pròpies de la vila, en va gravar algunes de la seva mare, i va ser aleshores quan va començar ella també a recollir-ne. Des de fa forces anys pertany al grup de Cantaires d'Alpens que prové de la motivació creada per Ramon Manent amb l'organització del grup SOLC, música i tradició al Lluçanès. Animà a diferents persones que després van decidir reunir-se cada setmana per cantar, i s'organitzaren per actuar en dies de festa. D'aquesta manera van seguir posant en comú les cançons que coneixien. Actuaren al Tradicionarius de Barcelona, al festival de la cançó valenciana a Masalfassar i participen en la Trobada de Cantadors i Cantadores del cicle SOLC, música i tradició al Lluçanès. Les cançons que canten estan recollides a l'arxiu de cançons particular d'Isabel Iborra.