Villa Havemann. Ave Maria-Casa Ursicina Sanahuja

XX
    Any
    1907
    Josep Domènec i Estapà (1850-1917)
    El Pla Especial prescriu la conservació íntegra del volum, dels acabats de la façana i de la situació dins la parcel·la.
    Pla Especial, 400. 2006
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA-11919
    Residencial
    Ref. cad.: 62208DF0606S
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici aïllat, format per un habitatge i una capella, adossada a la seva banda dreta, inicialment destinada a mausoleu familiar; les dues construccions estan envoltades per un jardí. La façana de l'habitatge consta de dos nivells d'alçat (pb + 1p) amb coberta de terrat pla transitable, i la seva ordenació és simètrica. A la planta baixa les obertures mostren formes i emmarcaments d'inspiració gòtica i en la planta superior s'identifiquen finestres dobles rectangulars i decorades per motllures escalonades; en el centre se situa un balcó amb barana de ferro forjat.
    La capella s'emmarca estilísticament dins de l'historicisme i disposa d'una porta d'accés d'arc de mig punt i de coberta a doble vessant, amb una creu que corona el seu vèrtex. Destaca la portalada d'accés configurada per un arc de mig punt amb arquivoltes sostingudes per columnetes. Sobre la porta s'identifica una triple finestra, amb el vano central de disseny lobulat i de majors dimensions que els laterals. La planta és rectangular i culmina en un cos pentagonal, destinat a l'altar. La volta és d'aresta i el presbiteri disposa d'una finestra.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció II. La finca està catalogada com una construcció de tipus C. El projecte original es conserva a l'Arxiu Municipal de Sitges. L'edifici també és conegut com Ave Maria-Casa Ursicina Sanahuja.

El primer projecte arquitectònic d'aquest edifici fou obra de J. L. Calvo, qui el va presentar a les autoritats municipals sitgetanes el mes de juny de 1906. Per causes que desconeixem, aquesta construcció no s'arribà a realitzar i, quasi un any més tard -concretament el 30 de març de 1907- Domènec i Estapà signava els plànols del nou edifici, transformant la idea original de Calvo, especialment pel que fa al disseny de les obertures i els emmarcaments.
    Pel que fa a l'autor de l'edifici, l'arquitecte Josep Domènec i Estapà (Tarragona, 1850-Sant Feliu de Cabrera, 1917), va obtenir el títol a Barcelona l'any 1881, essent deixeble de Vilaseca. A Barcelona són conegudes obres seves com ara la presó Model, l'Observatori Fabra i l'edifici Catalana de Gas, entre d'altres.

COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges.
    MONTE, M.A. (1986) Inventari del Patrimoni Arquitectònic (IPA) 11919
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)