Trull de la Cambra Agrària

419740
    Patrimoni moble
    Element urbà
    L'element ha patit successius deterioraments pel fet de trobar-se al carrer.
    Simbòlic
    Ajuntament de Rubí, Pça. Pere Aguilera, 1, 08191-RUBÍ
    Juana Maria Huélamo - ARQUEOCIÈNCIA

Monument públic que es troba a la plaça de l'Agricultura, en un espai urbà ajardinat situat al costat de l'Avinguda de la Generalitat i no massa lluny de l'entorn de Ca n'Oriol. Un trull d'oli incomplet ofereix de manera simbòlica, una humil representació de l'activitat de la pagesia a Rubí.

Segons descripció en inventari del 13.11.2000 a la plaça s'hi troben els següents arbres: Abies sp. (8 exemplars), Acer negundo (7 exemplars), Olea europaea (5 exemplars), (AJUNTAMENT, 2000).

El trull va ser adquirit per la cooperativa agrària rubinenca cap el 1959 a una altra cooperativa de fora de Rubí. El giny primerament es trobava al pati porxat de la Càmara Agrària, a una habitació dedicada a la moltura de les olives. Encara avui son visibles en aquest espai els dipòsits elevats d'aigua necessaris pel procés d'obtenció de l'oli. Pel que fa a la Càmara Agrària, aquesta va ser inaugurada a la seva última seu, l'any 1934, i es va construir mitjançant l'aportació dels pagesos de Rubí, que feien les seves donacions a un recaptador que passava per les seves cases amb una caixa de fusta. A l'edifici es podia adquirir el sofre, el sulfat i altres productes necessaris per a la pagesia, així com els mateixos pagesos acudien a vendre les seves produccions. La festa de Sant Isidre es celebrava a la mateixa Cooperativa, fins a l'actualitat. Els arxius de la cooperativa al moment de la seva dissolució els va lliurar la Generalitat a l'Arxiu Històric comarcal de Terrassa. El trull, en l'any 1973, va ser cedit a l'Ajuntament de Rubí, a fi de que el col·loques en un espai públic, a canvi de que aquesta institució finances les noves grans portes d'accés de mercaderies a la cooperativa (Informació oral Sr. Josep Campamà).

AJUNTAMENT (2000) Inventari per localització. Rubí, Servei de Parcs i Jardins, Ajuntament de Rubí (13. 11. 2000), Document mecanografiat. BEL I CANO, Pere A. (2001) Façanes i elements urbans històrics de Rubí, a protegir. Projecte de treball a presentar a la Taula de Patrimoni, Full mecanografiat. CASTELL, EL (1999). Llistat de patrimoni industrial, Rubí, El Castell-Ecomuseu urbà. Document mecanografiat, 1999.