Roca del Gat Mesquer

Privada
    08178A003000030000OE
    Marc Malgosa Montserrat. Centre Excursionista de Rellinars

La Roca del Gat Mesquer està situada al costat del camí que segueix la Serra Llarga de Casajoana, tot pujant de nord a sud al costat del torrent dels Hostalets, en el municipi de Rellinars. Es tracta d’una formació rocosa d'uns dotze metres de llarg i uns vint de caiguda vertical. A la base inferior hi ha una petita balmeta de 1,7 m de fondària per 1 m d’alçada, replena de llesques d’estrats rogencs, com és habitual en aquest sector.

El topònim deriva de la semblança que té aquesta formació de lluny amb una cara de gat, ja sigui vista de nord com del sud.

L’accés més fàcil es pot fer a partir del Coll de la Morella, direcció sud, a mig camí dels Hostalets del Daví. Prenem un camí a la nostra esquerra direcció est per després tornar a seguir direcció sud per sota els Hostalets, fins al fons del torrent dels Hostalets. A partir d’aquest punt, baixada direcció nord cap el torrent de la Cansalada, trobarem aquesta formació rocosa a la nostra dreta uns 550 m més avall. No està permès circular-hi en vehicle, per la qual cosa caldrà accedir-hi a peu.

Els Hostalets de Daví o hostal de la Mort, com també se'l coneix, forma part dels petits hostals que durant el transcurs del segle XVIII i primera meitat del segle XIX els viatgers podien fer nit, mentre transitaven pel Camí Ral, entre Barcelona i Manresa. En el mapa de Pau Janer de 1780 hi consta dibuixat i se sap que l'any 1862 encara estava habitat.

El camí era ràpid en aquelles èpoques, però també considerat un dels més perillosos. Per fer el recorregut sencer calien unes tretze hores. Dins del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i de l'Obac els hostals més coneguts són el de Can Torrella de Baix, la Barata, Sant Jaume de Vallhonesta i els Hostalets de Daví, aquest darrer dins del municipi de Rellinars.

MALGOSA MONTSERRAT Marc, SAMPER GISPERT Marc i SOLER GIRONÈS Joan (2021). “Rellinars a les teves mans”, Guia excursionista i geogràfica. Edita Ajuntament de Rellinars.

Mapa Topogràfic municipi de Rellinars, escala 1:7500 (2021). Inclòs dins la guia excursionista i geogràfica de “Rellinars a les teves mans”.