Restes d'un passatge o carrer al darrere de la casa Martí
Sant Quirze de Besora

Osona
    Entre el carrer església núm. 1-3 i el núm. 5
    Darrere de l'Ajuntament de Sant Quirze entre el carrer Església i el carrer dels Patis.

Conjunt arquitectònic
    Medieval
    Gòtic
    Modern
    XIV-XX
    Regular
    Traces d'un antic passatge o pas de comunicació entre el carrer de l'església i el carrer de les Monges. Correspondria amb un dels "callerots" nombrats per Joan Serrallonga (SERRALLONGA, J. 1996).
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí. Núm. 23781
    Restringit
    Residencial
    5714317DG3651S0001LR
    Pere Cascante i Torrella

Es tracta de les traces d'un antic passatge o carrer de comunicació entre el carrer de l'església i el carrer de les Monges o dels Patis que actualment està situat entre les parcel·les núm.3, 5 i 7 del carrer església. La part que es conserva més bé correspon amb el darrere de la casa Martí mentre que la del costat del núm. 3 i 5 té una forma triangular i segons sembla ha estat embeguda parcialment per la finca núm. 5 del carrer església. La part del darrere correspon amb el jardí privat i accés als garatges de la finca núm. 7 i conserva encara part dels murs de tancament de l'esmentat passatge situat en una cota molt més baixa que el carrer de les Monges i amb parets de tancament realitzades amb maçoneria de còdols de riu, units amb morter de calç i filades més aviat irregulars. La paret mitgera de la casa núm. 3 del carrer de l'església conserva encara les obertures originals formades per finestres d'arc conopial.

Element que forma part de l'antic urbanisme i traçat medieval i que ens ha quedat fossilitzat en la traça actual en forma de passatges i patis de finques privades ja que ha perdut el caràcter de vial o de carrer convertint-se en espais privats degut a que les finques dels voltants han embegut el pas públic. En conservem altres exemples al carrer del pont comunicant amb les hortes de migdia, i també a la part alta comunicant amb al carrer dels patis.

Segons Serrallonga, aquests callissots, o "callerots" formaven part de l'antic urbanisme medieval com a passos de comunicació amb la muralla i descrits com "Sortides estretes, brutes i malgirbades que van a parar a uns trossejats i inclinats camps. Segons el mateix Serrallonga aquest callerots no tenien nom oficial i n'hi havia al carrer del pont comunicant amb les hortes, a la part de dalt amb el carrer dels Patis i destacant el de l'Hospital nou. Es mantindran fins a la fi del segle XIX quant la majoria seran tapiats o s'hi construí a sobre perquè "eren nius de brutícia i incúria". SERRALLONGA, J (1996). p. 30. Segons el mateix autor, el 1880 es tapien els callerots que durant el segle passat tenien la finalitat de comunicar amb el riu (baixant del riu) i els de la part alta (pujant dels capellans). Desapareixen els callerots de Ton Sabaró, de Pep Vinyes, el de Manuel Ferrés, el de la bomba i el portal de Castany "porque son depositos de basura y provocan cada año desgracias personales". tant sols es manté el de l'hospital nou, és a dir el que fem referencia en aquesta fitxa i que serà tapiat molt més tard ja que comunica amb l'hospital de les monges.

SERRALLONGA URQUIDI, JOAN; 1998. sant Qurze de Besora de 1714 a l'actualitat. Eumo editorial.

DDAA. Sant Quirze de Besora. El retral. Una mirada al passat. Ajuntament de Sant Quirze de Besora. Setembre 2009.