Rail del tramvia de foc
Sant Adrià de Besòs

Barcelonès
    La Catalana - Carretera de Mataró, s/n
    Al costat de Can Serra i davant mateix benzinera.

41.427315571989
    Obra civil
    XIX
    Any
    BCIL (958-I, Acord de Ple de 31/07/2003)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (IPA)
    Simbòlic
    Ajuntament de Sant Adrià de Besòs (Plaça de la Vila,12 - 08930)
    Equip de treball de l'Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde" (ASAB)

Aquest tram de rails d'acer són els únics vestigis del traçat de la primera generació de tramvies que hi ha hagut a Sant Adrià de Besòs. La sola central està formada per un empedrat de llambordes, de forma gairebé quadrada, col·locats a trencajunts. L'ample de la via és d'un metre, dada que ens permet situar-los cronològicament a l'any 1884, dins aquesta primera generació de tramvies, ja que sabem que la majoria de línies canviaren la seva amplada d'un metre a 1,43 metres. El fet que Sant Adrià no la canviés és el que ens permet afirmar que són les inicials.

El traçat del tramvia ,"El vapor del litoral", es va inaugurar el 1884. El seu recorregut era de Sant Martí a Badalona, amb un recorregut de 9,54 km, passant per la carretera de Mataró en el seu tram a Sant Adrià de Besòs. Era molt voluminós, feia molt de fum i de la caldera en sortien flamarades. Per aquest motiu se'l coneixia com a tramvia de foc. L'any 1903 el tramvia s'electrifica. A la dècada del 1920 es van enumerar les línies de tramvia, i la que ens ocupa portava el número 47. Al 1937, però, en plena Guerra Civil, una besossada (nom popular amb el qual es coneix les riuades del Besòs) s'endugué el pont, provocant que els viatgers arribessin en tramvia fins al marge dret del Besòs i haguessin de travessar el riu a peu i tornessin a agafar el transport al marge esquerre per arribar a Badalona. Al 1944, amb la construcció d'un nou pont, es restablí totalment la línia, i continuà la seva activitat fins a mitjans dels 60, quan van desaparèixer els tramvies. Així doncs, és un fet que des de finals del segle XIX fins a la dècada del 1960, el tramvia formava part del paisatge urbà de Sant Adrià. La modernitat l'arraconà, però els nous projectes el van tornar a portar a la ciutat.

BELLOSTES, J. i ARNAU, N. (2002): Catàleg de béns culturals d'interès local del municipi de Sant Adrià de Besòs. RAFAEL, J. i PIULACHS, M.. (2002). Sant Adrià de Besòs, història d'un canvi. Ajuntament de Sant Adrià de Besòs, El Punt. Viure Sant Adrià de Besòs. Butlletí d'informació municipal. Núm. 19, octubre 1991.