Pont de ferro de la Baells
Cercs

    Berguedà
    Al riu Llobregat, entorn a 610 metres al nord del pont de Pedret.

    Coordenades:

    42.11161
    1.88171
    407547
    4662773
    Número de fitxa
    08268 - 119
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Obra civil
    Contemporani
    Segle
    XX
    Estat de conservació
    Dolent
    només es conserven els estreps, el tauler es va desmuntar.
    Protecció
    Inexistent
    Accés
    Fàcil
    Sense ús
    Titularitat
    Pública
    Generalitat de Catalunya, Agència Catalana de l'Aigua. c/ Provença, 204-208. 08036 Barcelona
    Autoria de la fitxa
    Sara Simon Vilardaga

    El pont anomenat de ferro es troba a la part final del traçat del ferrocarril de Manresa a Guardiola en el tram conservat a la zona de Pedret, per sota de la presa de la Baells, actualment de la via verda. Les restes que es conserven del pont són els estreps o estructures de suport del tauler. En el punt on finalitza la via verda trobem l'estrep sud del pont, aquest és un pilar bastit a mode de contenció; està construït damunt la roca i és de grans pedres tallades i carreus ben escairats a les cantoneres. L'estrep nord, té un major dimensionat, està conformat per un pilar i un estrep, els quals estan units per un arc; els pilars i estrep tenen les mateixes característiques constructives que l'estrep sud, pel que fa a l'arc, aquest és format per diverses filades de maó massís i damunt paret de carreus. A la part nord, el pilar, situat a tocar del pas habitual de l'aigua, té a la seva cara oest un petit trencaaigües de cara triangular. Es conserven diverses imatges del pont que permeten saber que la part central del tauler tenia unes baranes de biguetes metàl·liques formant una senzilla gelosia.

    L'any 1890 es fusionaren les empreses Ferrocarriles y Minas de Berga, SS i Ferrocarril Económico Manresa-Berga; entre l'any de la fusió i el 1904 es va dur a terme les obres del ferrocarril entre Olvan i Guardiola. Les obres van ser adjudicades al contractista Magí Gallifa, el 8 de juny de1901. El traçat era de certa complexitat, ja que el terreny era molt abrupte, fet que comportava dificultats tècniques, la construcció de diversos túnels i ponts. La majoria de les obres van ser concloses a finals del 1903. La inauguració de la línia es produí al 21 de novembre de 1904. L'any 1972 es clausurava el traçat de la colònia Cal Rosal amb Guardiola.
    L'any 2015 s'ha realitzat una actuació de recuperació de la via verda que ressegueix el traçat del tramvia entre Olvan i Pedret.

    BOIXADER, M. (1998): "Projecte de reconstrucció del tram de ferrocarril Colònia Rosal-Pedret", a L'Erol, núm. 59. Berga: Àmbit de Recerques del Berguedà.
    LACUESTA, R. i GONZÁLEZ, X. (2008): Ponts de la província de Barcelona: comunicacions i paisatge, Diputació de Barcelona, Barcelona.
    SALMERÓN,C. (1990:): Els trens del Berguedà. Història dels ferrocarrils industrials del Berguedà. Col·lecció: Els trens de Catalunya, 14-B, Terminus, Barcelona.
    SERRA, R. (2006): "Cercs: ponts de totes mides, camins de totes menes", a L'Erol, núm. 89. Berga: Àmbit de Recerques del Berguedà.
    TORRES, C.A.(1905) . "Itinerari per les Valls Altes del Llobregat. Berguedà", Barcelona.