Placa Commemorativa a la família Martí
Sant Quirze de Besora

Osona
    Carrer de l'Església núm. 7
    A la façana de la finca núm. 7 del carrer de l'església just al davant de la placeta de l'Esglesia i al costat de la finca núm. 5

Patrimoni moble
    Element urbà
    XXI
    Any
    2018
    Ajuntament de Sant Quirze de Besora, Institut Català de la Dona i Generalitat de Cataliunya
    Element de factura recent fet en marbre i en molt bon estat de conservació
    Obert
    Ornamental
    5714315DG3651S0001QR
    Pere Cascante Torrella

Placa commemorativa a Carme Martí i Riera, il·lustre modista nascuda a Sant Quirze entre el 1872 i morta el 1949 va ser fundadora del denominat "Corte MartÍ". La placa de marbre marró amb les lletres daurades s'hi transcriu la següent inscripció:

A LA MEMORIA DE CARME MARTÍ I RIERA

Il·lustre Santquirzenca 1872-1949

QUE VA CREAR EN AQUESTA CASA EL SISTEMA UNIVERSAL

DE TALL I CONFECCIÓ

CORTE MARTÍ

Placa que homenatja a aquesta il·lustre modista que va viure a Sant Quirze i que va ser l'inventora del denominat "corte Martí" un sistema d'alta costura aplicat universalment per totes les modistes.

La placa va ser col·locada el 17 de maig de 2018 per la Generalitat de Catalunya, l'Institut Català de la Dona  i l'ajuntament de Sant Quirze de Besora. La placa va ser col·locada per la senyora Joaquima Alemany, presidenta de l'institut català de tall i confecció Corte Martí.

Carme Martí i Riera va néixer el 24 de juny de 1872 a Sant Quirze de Besora. Filla de Damià Martí Tremolosa d'Alpens i Josefa Riera Parés. Inicialment vivien al carrer de Pont 43 i aviat es van traslladar a la finca núm. 7 del carrer de l'església e una casa de menestrals i teixidors i propietaris dels avis materns Francesc Riera Playà i Rosa Parés Tenas (Serrallonga Urquidi, Joan, 1998. Ob cit- p-87). Carme Martí va publicar el 1890 a Barcelona el seu primer llibre sobre el mètode de tallar patrons del vestir femení i confeccionar-o. Ben aviat aquest sistema de corte y confecció Martí i que ella mateixa va patentar va tenir molta fama a nivell mundial i va crear nombroses acadèmies sobre la moda. Entre 1914 i 1924 Carme Martí llança la seva obra als centres internacionals d'alta costura de Londres i París i aconsegueix també certa fama al Japó i alguns estats africans. La seva acadèmia de patronatge estava situada a Barcelona al carrer dels Banys nous i elm1908 es va traslladar al núm. 59 del Passeig de Gràcia. Tal va ser la seva importància que el 1896 a Barcelona hi havia un total de 13 acadèmies de "corte" i el 1899 ja n'hi havia més de trenta. va escriure nombrosos llibres com ara "El corte Parisien" de 1896 o "el sistema Martí" també de 1896 o el 1913 "cartera de patrons graduables" col·lecció periòdica de patrons fets amb les models més famoses de París. També és autora del llibre "el traje histórico femenino des de l'antic Egipte fins a l'actualitat". reconeguda amb diversos premis de la reial acadèmia de la Moda va ser homenatjada amb aquesta placa l'any 2018 per l'Institut Català de la Dona, La Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Sant Quirze de Besora en el marc de la celebració del XIè centenari i amb representació dels membres del club d'història local li van col·locar la placa de reconeixement.

ANGLADA ALBERT; 2018. Poder i diners de la Jet-set d'Osona i el Ripollès, el Bages, el Vallès Oriental i la Garrotxa. Vol II. p-14-15

SERRALLONGA URQUIDI, JOAN; 1998. Sant Quirze de Besora de 1714 a l'actualitat. Eumo Editorial

XTEC. http/www.xtec.cat >centres>poble-xtec

www.wikidata.org