Padró de Santa Maria del Vilar

Element arquitectònic
    Any
    1918
    La peanya de pedra on està collada la creu està escantonada per la part posterior dreta, sense que això afecti a l'estabilitat del padró.
    Religiós
    Ajuntament (C. de Joaquim Borràs, 40 - 08296 Castellbell i el Vilar)
    Jordi Montlló i Laura Bosch

Creu de ferro forjat de factura moderna, collada damunt una peanya sorrenca de secció quadrangular. La part frontal està gravada amb una creu i la llegenda"ALABAT SIA DEU / 1918"
    Abans estava situat al peu del Camí Ral, que passava pel Vilar entre les cases dels senyors Celestí Badia i Joan Gost.

Un padró està relacionat amb la benedicció del terme. Normalment s'hi va en processó, després de l'Ofici, que coincideix sovint amb la festivitat de la Santa Creu. Acostuma a estar col·locada davant de l'edifici religiós, dins de les 30 passes que antigament formaven la sagrera o bé en algun indret alt del poble de d'on es pogués beneir tot el terme municipal per tal de protegir-lo de les malalties i les malures del camp.

Cada any, el 3 de maig, festa de la santa Creu, es feia una processó des de l'església fins al padró, on es procedia a la benedicció del terme des dels seus quatre punts cardinals. Es construí l'any 1918 amb motiu de les festes Constantinianes (8 de desembre) amb un bloc de pedra picada (50 x 60 cm) i una alçada d'1'25 m amb una creu de ferro al centre, d'uns 35 cm d'altura. Durant la Guerra Civil es va retirar i es va serrar la creu. Fins que a l'any 1992, amb motiu dels arranjaments al carrer del Vilar es restitueix el padró, al seu nou emplaçament.

J.M.Ll [Joan Masats] (1992). Millores al Vilar; dins El Brogit, 143, juny de 1992, pp.5.