Mural Homenatge a Ferrer i Guàrdia
Granollers

Vallès Oriental
    Fàbrica Umbert Roca. Avinguda Prat de la Riba, 75
    A la zona d'eixample de Granollers

Patrimoni moble
    Element urbà
    XXI
    Any
    Roc BlackBlock
    Ornamental
    Ajuntament de Granollers
    Jordi Piñero Subirana

Mural grafit emplaçat a la façana lateral d’una nau (nau B1) dins el recinte de l’antiga fàbrica Roca Umbert. És obra de l’artista Roc BlackBlock i està concebut com a homenatge a Francesc Ferrer i Guàrdia, gran impulsor del moviment de renovació pedagògica a principis del segle XX. El mural es va pintar de manera col·lectiva sota la direcció de BlackBlock i amb la participació d’alumnes de l’escola Ferrer i Guàrdia de Granollers. Representa un noi caracteritzat de superheroi que porta uns llibres i aixeca la mà amb uns llapis. Està envoltat de paraules que volen promoure els valors educatius de l’escola Ferrer i Guàrdia: “ciència, compartir, investigació, riure, observar, pensar, crear, jugar, pintar...”

Aquest mural forma part del projecte d’art urbà impulsat per l’Ajuntament de Granollers sota la denominació Murs que parlen. Es va iniciar l’any 2006 amb el propòsit de millorar el paisatge urbà a partir de la intervenció artística. Consisteix en la promoció d’intervencions muralistes en parets mitgeres de la ciutat per artistes d’abast internacional. El projecte desenvolupa una intervenció artística de gran format per any, de tal manera que se’n pugui dissenyar un projecte educatiu i comunitari. Per tant, és una proposta en clau educativa, cultural i comunitària que inclou activitats de participació, debats, etc, i en la qual hi participen escoles, centres oberts, entitats veïnals... (Web Ajuntament de Granollers).

En el marc d'aquest projecte des de l’Espai d’Arts de Roca Umbert es van impulsar una sèrie d'accions relacionades amb l'art urbà per apropar el veïnat a aquesta disciplina artística: accions a les places del barri, amb Pau Farell; tallers d’art urbà al Centre Obert Sud a càrrec d’Ermisenda Soy; i un audiovisual que recull l’opinió del veïnat realitzat pels usuaris de l’Espai Actiu de la Gent Gran, en una activitat dinamitzada per Nora Mugarza.

La realització del mural en concret es va portar a terme el maig de 2016. Fou dirigit per l’artista Roc BlackBlock i es va fer de manera col·laborativa amb alumnes de l'escola Ferrer i Guàrdia de Granollers. Concretament, amb 250 alumnes de 3 a 12 anys.

Roc Blackblock ha estudiat disseny gràfic a l'Escola Elisava de Barcelona, i il·lustració a l'Escola d'Art Serra i Abella, a l'Hospitalet de Llobregat. Es defineix com a il·lustrador "tot terreny": murs, pell, paper, llenç, formats digitals... És en l'art urbà on ha concentrat i consolidat el seu bagatge per les diferents disciplines gràfiques. El seu treball està estretament lligat als moviments socials i a noves formes d'entendre la ciutat i l'espai públic. Algunes de les seves intervencions més destacades són les façanes de la Biblioteca Mercè Rodoreda, d'Horta Guinardó; del Casal de Joves de Roquetes; del Centre Social Can Vies o del Casal de Joves de Ripollet.