Font del Raig de Miralles
Lluçà

Osona
    Sector sud del terme municipal
    A 2000 metres per pista forestal de la carretera BV-4341, punt quilomètric 15'100

420430
    Element arquitectònic
    XIX-XX
    L'accés a la font es troba molt cobert de vegetació
    Normes Subsidiàries de Planejament de Lluçà, 2001
    Difícil
    Ref. Cad: 08108A018000490000BY
    Jordi Compte i Marta Homs

La font del Raig de Miralles està situada en un punt enclotat pocs metres a l'oest del rec de Miralles, al sud de Miralles i al sud-oest de Miralles Vell.
    S'accedeix a la font des de la masia de Miralles, des d'on s'ha de seguir uns metres una pista forestal que segueix una direcció sud creuant el rec de Miralles. Una vegada creuat el rec la pista puja uns metres per la vessant i en aquest punt s'ha d'abandonar i buscar un corriol molt emboscat que baixa fins la font, situada pocs metres sobre el rec de Miralles i sota la pista forestal.
    La font està formada per un brollador de pedra treballada adossat a un marge. El brollador, cobert de molsa, forma una canal a mode de desaigua per on surt l'aigua, que cau en una petita bassa sota la font i segueix uns metres per un petit rec fins trobar el rec de Miralles. L'espai que envolta la font, situat en una zona de bosc de pins, es troba cobert de bardisses i altra vegetació que dificulta l'accés a la font.

Es tracta d'una font que difícilment s'asseca i que antigament era força concorreguda pels veïns de la zona. Segons anàlisis realitzades pel Grup de Defensa del Ter durant l'hivern de l'any 2002, la font del Raig de Miralles presentava un índex de nitrats de 1'90 mg/l per la qual cosa s'ha de considerar com una font potable, ja que es trobava per sota el límit tolerable de 50 mg/l establert per l'Organització Mundial de la Salut.

Relació de les anàlisis d'aigües de les fonts del Lluçanès. Grup de Defensa del Ter, gener 2002.