Fons de l'Arxiu Comarcal de Berga

XIX-XX
    Restringit
    Científic
    Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.
    Cortés Elía, Mª del Agua

L'Arxiu Comarcal de Berga conserva poca documentació referent o procedent de Saldes, ja que aquesta es troba bàsicament a l'Arxiu de la Corona d'Aragó, a l'Arxiu Municipal de Saldes i a l'Arxiu Episcopal de Solsona. Tot i així conserva alguna documentació compartida amb la resta de municipis de la comarca, com la que hi ha al llibre "Registro de las casas de campo de cada distrito y de los aforados de guerra, con expresión de sus dueños", de 1856. En ell es fa una relació de les cases amb el nom del propietari. De Saldes en total s'anomenen 48 cases. Conserva també dos llibres impresos: Ferran Torra, S.I., Gósol, Saldes i Tuixén. Al peu del Cadí. Editorial Montblanc-Martín. Any 1978. Notes històriques sobre el poble de Saldes i el seu Santuari de Santa Maria de Grasolet. Novena en honor de la Mare de Déu de Grasolet, per un devot seu. Editorial Franciscana, Barcelona, any 1926. També es conserva una còpia del catàleg de la documentació que es troba a l'Arxiu Municipal de Saldes i que es va ordenar l'any 1987 per Xavier Pedrals.

L'Arxiu Comarcal de Berga es va formar per iniciativa d'historiadors locals l'any 1982. Durant un llarg període actuava com a arxiu municipal històric i administratiu. L'any 1998 va entrar a formar part de la Xarxa d'Arxius de la Generalitat i va ser traslladat a la nova ubicació al Pavelló de Suècia.

PEDRALS, X. (1987). L'arxiu municipal de Saldes. Actuació arxivística, inventariació i descripció del fons municipal. Oficina de Patrimoni Cultural. Diputació de Barcelona.