Espai Natural de les Planes
Pallejà

Baix Llobregat
    Les Planes.
    Zona boscosa entre l'extrem de llevant de Fontpineda, la Pedrera i el barri de les Masies.

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Una part de les Planes forma part de les Muntanyes de Baix, un projecte en el qual 16 municipis del Baix Llobregat i el Consell Comarcal es coordinen i comparteixen estratègia i accions per a la gestió de l’espai agroforestal d’aquest territori. En destaquen els seus valors vinculats als aprofitaments agrícoles, ramaders i forestals que han modelat el paisatge, els valors naturals i paisatgístics. Unes 5.000 hectàrees d'aquest espai són Xarxa Natura 2000, cap de les quals es troba en el municipi de Pallejà.
    Lúdic/Cultural
    Diversos propietaris
    Ainhoa Pancorbo Picó

L’espai natural de Les Planes està situat a l’esplanada superior del massís calcari que s'eleva just sobre el nucli urbà i és un dels indrets més emblemàtics del municipi. És visible des de molts punts de dins i de fora de Pallejà. La seva alçada i situació estratègica, aporten unes vistes immillorables de tota la plana al·luvial baixa del riu Llobregat, fins a la seva desembocadura, així com de les muntanyes d’Ordal, Montserrat i Collserola.

La zona de les Planes és una àrea rocosa caracteritzada per la presència de poca terra. Aquests sòls retenen poca aigua, que s'evapora i s’infiltra ràpidament. Ens trobem, doncs, davant d'un terreny pobre en sòl i aigua, fet que dificulta l'establiment d'un bosc pròpiament dit i on tan sols hi pot créixer una vegetació poc exigent.

Els principals arbustos que apareixen en aquestes zones són el garric, el romaní, el llentiscle, el bruc d'hivern, les estepes, el càdec, la farigola, el roldor, o la gatosa. D'entre les lianes destaquen l'arítjol, l'esbarzer o l'esparreguera. Cal fer especial esment a la presència de margalló (Chamaerops humilis) a la zona de les Planes. El margalló és l’única palmera autòctona d’Europa que prospera a les regions litorals seques de l’oest de la Mediterrània.