Escola Sant Martí, Anunciata, de les Monges o Parroquials

XX
    BIPCC 02.1
    Científic
    Parròquia de Sant Martí de Puig-reig.
    Rosa Serra Rotés i Jordi Piñero

Es tracta d'un edifici d'estructura massissa format per dos cossos laterals simètrics de planta rectangular, separats per altre cos central que, en la façana posterior, sobresurt en planta. Els cossos laterals es van destinar a aules i a residència de la comunitat religiosa, i el cos central a recepció i distribuïdor de plantes. Per tota la façana s'obren grans finestrals que conserven els quarterons originals, i permeten l'entrada de llum. Els materials utilitzats són la pedra, ben polida i unida amb morter, el maó vist per emmarcaments de portes i finestres, i la teula àrab en tota la teulada, adaptades a dues o quatre aigües en funció del cos que cobreix. A l'entorn de l'edifici es distribueixen els patis de l'escola que manté tot el perímetre tancat.

L'obra es fruit dels anys vint del segle passat, en que el municipi empren importants obres d'infrastructura, com per exemple l'Hospital i a més de l'escola municipal, les dues escoles religioses, la de nens i la de nenes, regentades pels germans de La Salle i les Germanes Dominiques de l'Anunciata. De la mateixa manera que el finançament per a la construcció de l'escola municipal "Alfred Mata" va provenir d'aquest industrial, propietari de la fàbrica i colònia de Cal Casas, les escoles parroquials foren finançades amb aportacions dels Pons.

SERRA, Rosa (1982). Aproximació a la historia de Puig-reig, Manresa
    SERRA, Rosa. Puig-reig 1906-2006 (2006). Fotografies, Àmbit de Recerques del Berguedà. Historia Gràfica.
    AADD. (2011). Pla d'ordenació urbanística municipal. Catàleg de masies i cases rurals. Ajuntament de Puig-reig. Fitxa b.17.1