Dovella central antic portal Sant Jaume
Calaf

Anoia
    Carrer del Carme nº23. 08280 Calaf
    Als baixos de l'antic ajuntament, ubicat al carrer del Carme nº 23.

Element arquitectònic
    Modern
    XVI
    Restringit
    Ornamental
    6214221CG7261S
    Jordi Seró i Ferrer. IN SITU Patrimoni i Turisme

A la planta baixa de l'edifici situat al carrer del Carme nº 23, el que havia estat l'antic ajuntament de la vila, hi trobem aquesta dovella central, que possiblement va pertànyer a l'antic portal de Sant Jaume (enderrocat l'any 1851). Encastada en un lateral, es tracta d'una peça de grans dimensions amb 1 metre d'alçada aproximadament, una amplada creixent que a la part inferior fa uns 0'40 metres i la part superior uns 0'60 metres. Té una fondària d'uns 0'70 metres aproximadament. Ben tallada i polida, es troba decorada amb l'escut de Calaf representat per un gos acompanyat al cap d'un card de 3 flors. A la part inferior hi trobem la data de 1584 i les lletres LAF. La decoració és esculpida en baix relleu i gravat. Aquesta decoració es troba ocupant la cara frontal de la dovella.

Amb l'arribada del ferrocarril a Calaf va augmentar el trànsit als carrers de la població, i es va fer necessari portar a terme actuacions per millorar la circulació. Com a conseqüència, els regidors calafins van acordar enderrocar el Portal de Sant Jaume, el qual ja es trobava força deteriorat. L'enderroc del portal es va produir el 18 de juliol de 1861.

MAS PARÉS, J. (s.f.). Història de Calaf. Calaf: Ajuntament de Calaf, p. 62