Costums desapareguts relacionats amb el mercat
Granollers

Vallès Oriental
    Plaça Porxada

Patrimoni immaterial
    Costumari
    Popular
    XIX-XX
    Dolent
    Tradicions en desús
    Obert
    Sense ús
    Jordi Piñero Subirana

Selecció d’alguns dels antics costums més singulars de Granollers, avui ja desapareguts, relacionats amb el típic mercat de la ciutat:

La fira de les noies era per l'Ascensió. El jovent vallesà que desitjava casar-se acudia a la fira i es passejava ostensiblement pels carrers, elles amb la intenció de fer-se veure i ells amb desig de trobar-ne alguna que els agradés. Empraven una forma tradicional de demanda de prometatge molt gràfica i difícil de transcriure. Si ella no refusava el requeriment, iniciaven un festeig ràpid que gairebé sempre acabava en casament. Acudia a aquesta fira una gran gentada i s’hi concertaven molts casaments (AMADES, 1985, II: 971).

MERCAT DE LES CASTANYES. Per tot el Vallès, on no es cullen castanyes, era costum que el dijous abans de Tots Sants les mestresses anessin a mercat a Granollers i hi compressin una bona quantitat d'aqueix fruit; tant se n'hi venia, que el mercat d'aquell dia era conegut pel mercat de les castanyes. Eren torrades a la llar i, quan eren prou cuites, petaven i botien del foc amb gran estrèpit; la mainada les recollia amb joia i deia l'oració (dels goigs de les ànimes) tot recollint-les (AMADES, 1985, V: 634).

AMADES, J. (1985). Costumari Català. El curs de l'any. Barcelona. Edit. Salvat

GARRELL I ALSINA, Amador (1960) Granollers, vila oberta, Granollers, Gràfiques Garrell.