Col·lecció diplomàtica de la baronia de la Conca d'Òdena a Sevilla
Òdena

Anoia
    Plaza de Pilatos, 1 - 41003 Sevilla

Patrimoni documental
    Fons documental
    Medieval
    Gòtic
    Modern
    Renaixement
    X-XVIII
    Ley 16/1985 del Patrimonio Histórico Español
    Científic
    Privada accessible
    Fundació Casa Ducal Medinaceli
    Josep-Vicenç Mestre Casanova

A l'arxiu de la Casa Ducal Medinaceli de Sevilla es conserva aquest fons documental que constitueix una secció anomenada "Baronía de la Conca de Òdena", integrada per vuit lligalls, amb unes dates que oscil·len des de final del segle X al XVIII. A més l'arxiu també disposa de la "Sección Histórica B" constituïda per un total de dos-cents quaranta-tres lligalls i ,entre ells, molts que pertanyen a senyorius catalans.

A finals del segle XIII la baronia de la Conca d'Òdena entrà a formar part del vescomtat de Cardona en la persona de Ramon Folc de Cardona. L'any 1375 Pere III el Cerimoniós atorga el títol de comtat a la casa de Cardona i el 1482 els Reis Catòlics el de ducat. A inicis del segle XVI la casa de Cardona es va unir amb la d'Ampúries, i a la Segorb pel casament de Alonso, fill de l'Infant Enrique amb Joan Folc, duquessa de Cardona. El 1630 un nou enllaça matrimonial entre Lluis Folc de Cardona amb Mariana Gómez de Sandoval, duquessa de Lerma i comtessa de Gadea i finalment el 1653 Catalina d'Aragó, filla dels abans mencionats, es va casar amb Juan de la Cerda, duc de Medinaceli, marquès de Cogolludo i comte del Puerto de Santa Maria. Així al fons documental de la Casa de Medinaceli es conserva una molt important col·lecció documental gràcies a les diverses unions matrimonials citades.