Casa del Consell i Jurats del Lluçanès
Sant Feliu Sasserra

Bages
    Sector central del nucli urbà
    Plaça Major, 1, 08274 (Sant Feliu Sasserra)

Edifici
    Modern
    Neoclàssic
    XVII
    Reformada l'any 1972
    Normes subsidiàries de Sant Feliu Sasserra, 1987
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPA.17017
    Científic
    Ajuntament de Sant Feliu Sasserra, Plaça Major, 1, 08274 (Sant Feliu Sasserra)
    Jordi Compte i Marta Homs

La casa del Consell i Jurats del Lluçanès està situada a l'extrem nord de la plaça Major, a la banda est d'aquesta.
    L'edifici està composat per planta baixa i dos pisos amb coberta a doble vessant amb aigües a la façana principal.
    La façana principal, orientada a l'oest, presenta una bonica composició renaixentista sobre murs de càrrega de maçoneria de pedra, amb un sistema de pilastres cantoneres que emmarquen els tres finestrals del primer pis. La façana està estructurada en dos cossos de desigual proporció, definits per una imposta. Al pis superior, set finestres es disposen horitzontalment formant una galeria.
    Resulten destacables les motllures que emmarquen la gran finestra central del primer pis, coronada amb un frontó d'estil clàssic on hi ha representada la figura al·legòrica del justicier.
    La porta d'entrada d'arc de mig punt es troba emmarcada per dues petites pilastres que sostenen un entaulament, on hi ha dues figures al·legòriques que mostren l'escut de la vila.
    A cada banda de la porta hi ha una finestra que conserva la llinda de pedra i està emmarcada amb pilastres que s'allarguen fins a tocar les finestres del pis superior.
    La teulada sobresurt formant un ràfec sustentat per llates de fusta treballada en els seus extrems.

Fotografies de la primera meitat del segle XX mostren la façana principal de l'edifici amb la decoració original força malmesa.

L'edifici va ser construït el 1611 per a ubicar-hi la seu de la Cúria de la Sotsvegueria del Lluçanès, funció que va conservar fins l'establiment del Decret de Nova Planta, moment en el que va passar a ser la seu de la casa de la Vila. Des de l'any 1972, quan es va acabar la restauració de l'edifici, és seu de l'Ajuntament, l'arxiu municipal i el jutjat.

Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya de Sant Feliu Sasserra, Àrea de Coneixement i Recerca, Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya, revisat a l'octubre de 2005
    Normes subsidiàries de Sant Feliu Sasserra, 1987