Casa al carrer Barcelona, 38

Modern
    XVII-XVIII
    BCIL (PGOU,1992)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí (IPA 34609)
    Residencial
    Ref. Cad.: 02954 DG3009G
    Laura Bosch Martínez

Casa de planta rectangular, que consta de planta baixa i dos pisos, amb la coberta plana i transitable.
    A la planta baixa hi ha vàries obertures amb reixa de ferro, sense cap mena de simetria; tampoc s'observa cap detall arquitectònic remarcable. Al primer pis, destaquen tres obertures emmarcades amb pedra, la primera d'elles, una finestra porticada, amb balcó i voladís fet d'obra i rajola, amb una barana de ferro forjat. La llinda i els brancals són de pedra. A la llinda es pot llegir la inscripció "XIE - RE" que ha quedat mig esborrada, com a conseqüència de l'erosió. Al mig de la inscripció hi ha gravat un xiprer. A l'altre costat de façana hi ha una finestra emmarcada per brancals, ampit motllurat i llinda de pedra on s'hi pot llegir la paraula "XIERE". A l'esquerra d'aquesta hi ha una finestra porticada, on només s'observa la llinda i el brancal de pedra de la banda esquerra, amb un balcó sense voladís i barana de ferro forjat. Les obertures del segon pis són totes elles de forma quadrada sense cap element arquitectònic destacable. La façana acaba amb una cornisa per damunt de la qual puja una paret arrebossada, llisa,on al seu interior hi ha un terrat.

Segons Moreu-Rey (1962), aquest carrer que va des de la plaça de l'església fins a la plaça de la Font del Lleó, ha portat en llarg del temps varis noms: carrer dels Jueus, carrer Major, carrer de l'Església i potser també carrer del Mercat.
    La denominació del carrer de Barcelona es troba documentada a partir de mitjan del segle XV (1454) com: "carrer de la Sgleya o de Barsalona (1540); "vico per quem tenditur de latea dicte ville ad ecclesiam, antiquitus vocato judeorum, nunc vero de Barcelona" (1599); fins als nostres dies. Però el seu recorregut primitiu havia variat. Anton Llobet-Vall-LLosera (veure bibliografia), diu que, al 1396, el carrer de Barcelona passava a ponent de l'antic Cementiri; i que, en 1454, un document citava unes cases al "carrer dit abans de Barcelona, aleshores de la Portalera". Un altre document sembla assimilar el primer carrer de Barcelona amb el carrer de la Sinagoga.

AJUNTAMENT DE CALDES DE MONTBUI (1992). Plà Especial de Protecció del Centre Històric. Catàleg del Patrimoni Arquitectònic de Caldes de Montbui. Ajuntament de Caldes de Montbui.
    GENERALITAT DE CATALUNYA. (2008). Inventari del Patrimoni Cultural i Immoble de Catalunya. Caldes de Montbui (Vallès Oriental). Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Direcció General del Patrimoni Cultural. Servei d'Arqueologia i Paleontologia. Barcelona, maig de 2008.
    LLOBET VALL-LLOSERA, Anton (?). Documentos para la historia de Caldas de Montbuy (-). Ms. A l'Arxiu de l'Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona (a.1848)
    MOREU-REY,E. (1962). La rodalia de Caldes de Montbui. Repertori històric de noms de lloc i de persona. Editorial Teide. Barelona.