Can Vidal (antic Casal Català)
Caldes d'Estrac

Maresme
    Carrer del Camí Ral, 34-38 (08393 Caldes d'Estrac)
    Pujant per La Riera, trencant a mà dreta.

Edifici
    Neoclàssic
    XIX
    Any
    Regular
    Estructura i coberta en bon estat; façana i conjunt regular a causa de l'envelliment. Sobretot les façanes núm. 34 i 36.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Residencial
    Ref. cad.: 24603DG6002A
    Octavi Mallorquí Vicens

Edifici entre mitgeres de planta baixa i dues plantes. Es tracta d'un edifici neoclàssic amb tres cossos. Les façanes dels números 34 i 38 son pràcticament iguals, mentre que l'entrada principal, pel número 36, és d'un nivell més baix i presenta una entrada monumental, amb tres esglaons de pedra, gran porta reixada de ferro forjat, amb una sobreporta d'arc de mig punt, i dues columnes jòniques adossades amb motllures i capitells a banda i banda de la porta. Aquesta entrada no té coberta, perquè, un cop flanquejada l'entrada, s'accedeix a un pati. Les dues façanes laterals sí que presenten edificacions de planta baixa i dues plantes. Sorprèn la gran profusió de portes i finestres: tres accessos a nivell de carrer que presenten esglaons de pedra per facilitar l'entrada, un amb arc de mig punt, un altre amb marc quadrat senzill, i un tercer amb marc quadrat, però que destaca per una sobreporta reixada de ferro forjat amb figures romboides. Entre les portes, finestres baixes reixades. A nivell del primer pis observem tres balcons i dues finestres. Dels balcons, un és amb marc de mig punt, i els tres presenten baranes senzilles arrodonides. Les dues finestres són de marc quadrat i reixes de ferro forjat. Per diferenciar el primer del segon pis, observem unes motllures a tot el llarg de la façana. Aquest segon pis és de menor alçada i presenta unes finestres rectangulars de petites dimensions i no reixades. Tant a la porta central del número 34 com a la del número 38 hi veiem afegits a la façana uns agafadors de ferro. Franquejada l'entrada monumental del número 36, accedim a un petit pati, avantsala del pati principal, al que arribem per un tram d'escales neoclàssiques. El pati és gran, arbrat, de forma rectangular. L'interior de les cases dels números 34 i 38 la distribució és semblant. A l'entrar trobem el rebedor, més endavant el menjador, i unes estances laterals amb eixides al carrer, al segon pis hi ha les habitacions, i al tercer pis les golfes.

Sòl urbà. Zona d'ordenació contínua tradicional (edificis laterals), i sistema d'equipaments i dotacions públiques (patí central).

A principis de segle XX era la seu del Casal Català, d'ideologia política catalanista. El dia 28 de maig de l'any 1933 el president de la Generalitat de Catalunya, Francesc Macià, convidat pel consistori municipal de Caldes d'Estrac, visità el Casal. Era famosa la rivalitat que el Casal Català tenia amb La Llàgrima, una altra agrupació de la vila. A finals del segle XIX aquí hi havia l'Hotel Vidal (jardí i fonda), i entre els personatges que hi van anar a passar les vacances trobem la cosina de l'emperador Napoleó Bonaparte.

AA.DD. (1995). Fotografies Antigues de Caldes 1870-1962. Arrels Cultura. Caldes d'Estrac. BATLLE, A. (1985). Caldes d'Estrac o Caldetas: un vell plet. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac. CARNÉ I CABRÉ, J.(1995). Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic. Document Refós. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac. GRAU MOLIST, L. (2004). L'estiueig a Caldes d'Estrac. Una aproximació. Caldae Aquae Núm. 2. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac.