Can Sureda o Mas Rupià
Palafolls

Maresme
    Camí del Molí d'en Puigvert. Veïnat de Casanons.
    Situada a la carretera que uneix Les Ferreries amb Tordera, molt a prop de Can Tortós i el Mas Roig.

2.7394419592403
    Edifici
    Medieval
    Gòtic
    Modern
    Popular
    XIV-XV/ XVI-XVII
    Regular
    La façana i parets tenen manca d'arrebossat. Es deixen veure esquerdes, fissures i forats en façana i parets.
    BPU
    PGOUM: Categoria Tipus C: la masia o vila rural.
    Aprovació: 19-09-2006
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC 8772
    Restringit
    Residencial - productiu
    Ref. Cad.: 08154A005000520001UK
    Àlvar Sáez Puig

Can Sureda és una masia antiga molt transformada amb el pas del temps. Una ampliació d'època moderna va realçar un dels vessants de la teulada (banda oriental), que en aquests moments és recte. Té planta baixa i primer pis.

Té dues finestres o finestrals interessants. Una amb arc conopial (d'estil goticista) i una de llinda recta amb pedres laterals superiors de tots dos brancals guarnides amb flors (finestra que possiblement ha estat transformada en algun moment).

Les restauracions que s'hi ha fet han canviat l'estructura originària de la casa. Té teulada a dos aiguavessos. En un s'hi ha afegit un cos amb teulada d'una sola vessant.

És destacable, a la porta d'accés principal, una obertura adovellada amb llinda (de forma rectangular i cert classicisme), molt utilitzada a les finestres de les masies de la zona, però inusual al portal.

Destaca el color blanc al voltant de les finestres i de la zona de la llinda i brancals de la porta d'accés. La resta de la façana i parets tenen o mantenen un color terrós, en gran manera per la manca d'arrebossat.

Hi ha un cos afegit en la banda oriental de la façana. També trobem davant aquesta una antiga era.

Es troba al vessant nord-oest del Castell de Palafolls. Històricament coneguda com a Mas Rupià.

Segons Salicrú (2018) la primera referència que tenim del mas és al capbreu del 1502 quan fou capbrevat per Gaspar Rupià, al capbreu del 1435 del qual només en tenim el llistat dels capbrevadors, ens hi consta Vicença Rupià.

Del següent capbreu conservat, el del 1583, fet per Joan Rupià, sabem que tenien pel vescomte de Cabrera, com a senyor del terme de Palafolls, una feixa d'un jornal al Molí de la Ginesta, a la Coma una de sis jornals, als Canals un jornal, al pla de la Ginesta tres jornals, de les quals prestava la tasca i el delme.

El 1613 Pere Rupià capbrevava el mas, pel monestir de Vall de Maria, de setze jornals.

Al capbreu del 1667 el mas era propietat dels Tortós, no sabem en el moment ni el motiu del canvi de titularitat, tot i que el 1627 encara era de Pere Rupià.

Així, el 1681 era capbrevat per Sebastià Tortós, i el 1752 del seu fill en Jaume. Però al següent capbreu del 1791 era propietari útil Fèlix Bosch Fàbregues, domiciliat a Barcelona.

Al llibre d'"Apeo" del 1818 en Fèlix hi constava com a foraster amb casa al municipi i amb 13,49 "fanegas" de terra, 8,91 de secà, 6,25 de bosc i 0,33 de ribera.

Als primers padrons, de la segona meitat del segle XIX, tot i ser propietat dels Bosch Fàbregues, a la casa hi havia masovers, una família de cognom Tortós, que no sabem si tenien relació amb els Tortós propietaris. Ja a principis del segle XX, al padró de 1911, els masovers eren la família Pedemonte Ribes, després d'ells, ja passada la Guerra Civil, hi va arribar la família Sureda que va comprar la finca.

- Ajuntament de Palafolls (2006). Pla General d'Ordenació Territorial i Urbana. Palafolls.

- BONET GARÍ, Lluís (1983). Les masies del Maresme. Barcelona. Editorial Montblanc.

- SALICRÚ SISCART, Xavier (2018). Cases amb era i quintana: les masies de Palafolls i la seva gent, s. XIV-XX. Palafolls. Edicions del Roig.