Can Ribes o Can Ribas
Palafolls

Maresme
    Camí del Castell. Veïnat del Castell.
    Masia molt pròxima al nucli de Santa Maria de Palafolls, al camí del castell.

Edifici
    Medieval
    Modern
    Popular
    XIII-XV
    La façana presenta pèrdues, fisures i petites esquerdes.
    BCIL
    Protecció: BCIL
    Núm. Registre / Catàleg: 11674-I
    Disposició: Aprovació definitiva comissió urbanisme
    Data Disposició: 27/04/2006
    Publicació: DOGC
    Data publicació: 30/07/2008
    PGOUM: Categoria Tipus C: la masia o vila rural.
    Aprovació: 19-09-2006
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC 8766
    Residencial - productiu
    Ref. Cad.: 001414500DG71D0001SR
    Àlvar Sáez Puig

Can Ribes és un casal ja documentat des de l’any 1385, la mida de la porta central amb dovelles i brancals ja denota la seva antiguitat. La casa és de planta rectangular amb coberta realçada a dos aiguavessos. Té dos cossos paral·lels a la façana principal amb frontó i tres cossos perpendiculars a ella.

La masia ha patit moltes transformacions. La finestra principal, que podria haver estat gòtica, fou canviada per una altra de formigó. Hi ha, així i tot, les finestres gòtiques de les habitacions laterals. Té tres finestres o finestrals interessants. Dues amb permòdols i llinda recta, i una desapareguda d'arc lobulat a sobre el portal adovellat.

En la part interior observem els rentaments de pedra, els festejadors de les finestres, el faldar i la llar de foc.

El portal és adovellat, de punt rodó. A l'era de la casa hi ha un pou molt antic, amb pica i abeurador de pedra al costat. La façana s'ha realçat. Aquesta combina l'arrebossat de color terrós amb les pedres vistes.

Gran part de les estances interiors s'han reformat i transformat. Té planta baixa i primer pis. L'arrebossat de la façana (de color terrós i grisós) deixa veure les pedres originals mitjançant fissures, esquerdes i forats.

La masia conserva un gran fons documental consultable a Arxius en línia.

Segons Salicrú (2018) poques masies conserven el mateix cognom en els seus propietaris actuals d'ençà del segle XIV. Aquesta i la de can Gibert de Sant Genís en serien les dues úniques.

La masia conserva un gran fons documental (consultable a Arxius en línia). La primera informació del Riba és de l'any 1389 quan Guillem Riba comprava a Bernat Fonolleda dues peces, una a les Santfores i l'altra als Corals. Al fons del mas Ribes hi tenim una còpia del capbreu de l'any 1435 fet per Pere Riba, representat pel Francesc Puig, que confessava ser home propi, soliu i afocat i sotmès als "mals usos" d'intestia, eixorquia i remença.

El 1502 tenim una altra capbrevació feta per Bertomeu Riba, les afrontacions no havien variat respecte a l'anterior.

Al 1585 capbrevava en Joan Riba, net de Bertomeu Riba, declarava que el mas té 13 jornals. En Joan va fer testament el 15-1-1592, on feia hereu del mas i les seves terres al seu fill Antoni, aquest segons el seu testament del 12-4-1627 ho va deixar al seu fill Jacint Ribas, i aquest segons testament del 25-10-1648 ho feia al seu fill Segimon Ribas.

El 1664 el mas fou capbrevat per Segimon Ribas, on declarava que presta la tasca i el delme pel mas i la quintana a excepció d'un quadró a la part nord, una feixa de terra a la part d'occident que prestava la tasca, una feixa de terra que fou del mas Ullastre que prestava als hereus del mas Tortós de Gassanons i una peça de dos jornals que prestava el delme a l'Abat de Breda.

El 1696 el propietari era Josep Ribas.

El final del XVIII ens porta una nova capbrevació, el 1790, Francisco Ribas capbrevava cases, era, hort i clos i quintà de 16 jornals, i encara especifica 3 jornals que foren del mas Mestre.

El 1818 encapçalava el mas Pere Ribas. Sabem que en aquell moment les propietats que tenia en Pere a Palafolls eren, el casal del mas, 5,3 "fanegas" de secà, 1,75 de bosc i 2,66 d'erm, un total de quasi 10 "fanegas".

- Ajuntament de Palafolls (2006). Pla General d'Ordenació Territorial i Urbana. Palafolls.

- BONET GARÍ, Lluís (1983). Les masies del Maresme. Barcelona. Editorial Montblanc.

- SALICRÚ SISCART, Xavier (2018). Cases amb era i quintana: les masies de Palafolls i la seva gent, s. XIV-XX. Palafolls. Edicions del Roig.