Can Milans (actual biblioteca)
Caldes d'Estrac

Maresme
    Carrer de l'Església, 6 (08393 Caldes d'Estrac)
    Des de l'estació de tren, pujant pel carrer de La Riera, trencant a mà esquerra.

Edifici
    Medieval
    Modern
    Renaixement
    XVII
    Any
    Va ésser enderrocada, quedant només el mur de la planta baixa. Va haver de ser totalment restaurada.
    BCIL (11.07.1984); nº32 del Pla General Municipal
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Ajuntament de Caldes d'Estrac. Plaça de la Vila, s/n (08393 Caldes d'Estrac)
    Octavi Mallorquí Vicens

Masia d'origen medieval reformada. Actualment és la seu de la Biblioteca municipal. Edifici de planta baixa i dues plantes. Teulada a dues aigües amb carener perpendicular a la porta principal. La façana principal està orientada en sentit est. Presenta elements de valor històric donada l'antiguitat de l'edifici original: la porta principal amb dovella de pedra, el parament de la planta baixa i, a més, són vàries (en concret set) les finestres que podem veure, de diversa mida, estil i a diferents alçades, tot i que destaca una d'elles, de pedra, d'estil renaixentista, i amb la inscripció "Milans 1627". Sense cap mena de dubte fa referència als senyors de l'antiga masia, i per part de l'equip restaurador va ser un encert conservar-la i adaptar-la al nou edifici. Aquí caldria comentar que quan es va procedir a la reforma de l'edifici per convertir-lo en biblioteca, solament es va deixar en peu el parament de la planta baixa. La façana posterior o oest destaca per les seves grans finestres que permeten gaudir al màxim de la llum solar a la gent que està a les sales de consulta de la biblioteca. Les façanes laterals són sense obertures, llises, de nova construcció, sense cap interès arquitectònic.
    A l'interior trobem, a la planta baixa, en una de les parets de roca natural amb columnes blaves, la zona d'informació i préstec i les àrees infantil, de referència, música i internet infantil. A la primera planta, espaiosa i ben condicionada, hi ha l'àrea general, l'espai de lectura de revistes i diaris, novel·les, narracions i biografies i el servei de fotocòpies. A la segona planta, ben il·luminada, trobem el servei d'internet i ofimàtica, l'àrea de cinema, la col·lecció local i el fons especialitzat bibliogràfic local de Can Milans, d'Antoni Graupera, el de l'Escola Parroquial i el Fons d'Agermanament amb Castelfranco di Sopra.

Sòl urbà. Ordenació continua tradicional. Inventariada amb el núm. 32 per l'article 55 de la Normativa del Pla General de l'Ajuntament de Caldes d'Estrac. En les obres d'enderrocament de la masia de Can Milans van aparèixer alguns capitells romànics octogonals, que segons estudiosos de la vila podrien correspondre a l'antic Hospital del segle XIII, origen de Caldes d'Estrac.

Masia d'origen medieval que originàriament tenia planta baixa i dues plantes superiors. Enderrocada a partir de l'any 1978. Va ser restaurada completament, quedant sols la planta baixa amb el portal rodó. Actualment és la seu de la Biblioteca municipal. L'edifici va ser acabat al maig de 1990 i l'any 1993 es va inaugurar com a biblioteca.

AA.DD. (1995). Fotografies Antigues de Caldes 1870-1962. Arrels Cultura. Caldes d'Estrac.
    BATLLE, A. (1985). Caldes d'Estrac o Caldetas: un vell plet. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac.
    BONET, L. (1983). Les masies del Maresme. Edició del C.E.C. Barcelona.
    CARNÉ I CABRÉ, J.(1995). Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic. Document Refós. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac.
    GRAU MOLIST, L. (2004). L'estiueig a Caldes d'Estrac. Una aproximació. Caldae Aquae Núm. 2. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac.