Campanar de l'església parroquial de Sant Miquel de Rupit
Rupit i Pruit

Osona
    Carrer de l'Església, 3 – Rupit
    Al bell mig del nucli urbà de Rupit, tocant a la plaça Major
    843 m.s.n.m

Element arquitectònic
    Modern
    Popular
    XVIII
    BCIL
    Catàleg de béns a protegir de Rupit i Pruit
    BCIL / Immoble / 11162-I / Acord Ple Consell Comarcal / 20/12/2017
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 23453
    Religiós/Cultural
    Bisbat de Vic
    Adriana Geladó Prat

Campanar de torre adossat a l’extrem nord-est del temple. Està dividit en dos registres de diferents dimensions, decorats mitjançant una motllura de separació en ressalt. Presenta un cos inferior de planta quadrada, amb diverses finestres d’arc rebaixat emmarcades amb pedra i obertes a la façana de llevant. El portal d’accés exterior és rectangular, amb els brancals bastits amb carreus de pedra i la llinda plana gravada amb l’any 1784 i una creu patent encerclada damunt del Calvari. S’hi accedeix travessant l’antic fossar de la vila. El cos superior, en canvi, té una planta octogonal, està cobert amb un cimbori i rematat amb un terrat pla delimitat amb una barana de balustres de pedra. Presenta quatre grans finestrals allargats d’arc de mig punt on s’ubiquen les campanes, tot i que aquestes només es disposen en tres de les quatre obertures. Aquestes obertures s'alternen amb quatre fornícules d’arc de mig punt i disposició allargada tapiades. Tant les obertures com les fornícules están delimitades amb petites baranes de pedra decorades. L’espai interior està cobert amb una cúpula semiesférica bastida en pedra. S’hi accedeix mitjançant unes escales de pedra adossades als murs perimetrals, que es tornen de cargol a la part superior. Les campanes són de metall, ornamentades amb diversos motius i inscripcions, i amb els capçals de fusta. El cos inferior està bastit amb pedra desbastada de diverses mides, disposada de forma regular i amb les cantonades embellides amb carreus. El cos superior, en canvi, està bastit amb carreus de pedra disposats en filades. S’observen diverses obertures de mida petita i secció quadrangular, que probablement corresponguin als forats de les bastides utilitzades per bastir l’estructura.

L’any 1786 s’aixecà el sòcol del campanar de l’església, les obres del qual no finalitzaren fins l’any 1869. Durant el conflicte bèl·lic de la guerra Civil espanyola, dues de les tres campanes que presidien el campanar van ser foses amb l'objectiu de fabricar-ne material bèl·lic. Es conserva una de les campanes datada l’any 1801. Posteriorment, la construcció fou rehabilitada entre els anys 2019 i 2020, i s’estrenaren dues noves campanes apadrinades per la parròquia de Rupit i per l'ajuntament de Rupit i Pruit, fabricades per l’empresa Rifer de Girona. Estan datades l’any 2019.

CROSAS CASADESÚS, Jaume (2004). Guerra i repressió al Collsacabra 1936-1943 (Pruit-Rupit-Tavertet). Santa Coloma de Gramanet: Grupo de Historia José Berruezo, p. 129-130, 137.

CROSAS, Carles; SOLÀ, Joan; DOMINGO, Gemma (2014). Catàleg de béns a protegir. Text refós. Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Rupit i Pruit. Consultat 12 novembre 2020, des de https://dtes.gencat.cat/rpucportal/ Núm. identificació U01.

GINEBRA, Rafel (2012). “Campanes i rellotges de campanar”. Els Cingles de Collsacabra, any 33, núm. 67, p. 5.

PALLÀS MARIANI, Xavier (2020). Les campanes de Rupit i Pruit. [Inèdit], p. 2-4.

SOLÀ COLOMER, Xavier (2014). “La febre de la construcció en el segle XVIII: urbanisme i arquitectura en el Collsacabra”. Ausa, XXVI, núm. 174, p. 996-999, 1014-1017.