Camí antic de Collbàs (GR 172)
Carme

Anoia
    Santuari de Collbàs
    Entre el Santuari de Collbàs i el Coll de la Llentia.

Obra civil
    Antic
    Ibèric
    Medieval
    Modern
    IIIaC-XXI
    Regular
    Aquesta antic camí tradicional, avui només utilitzat per alguns senderistes, no té el manteniment regular de que gaudia quan era una via de comunicació a l'ús. Això fa que alguns trams estiguin molt plens de vegetació i s'observin desprendiments en alguns marges i desplaçaments de terra.
    Lúdic
    Varis propietaris
    Jordina Sales Carbonell; Natalia Salazar Ortiz

El conegut amb el nom de Camí Antic de Collbàs és un antic camí de ferradura que encara avui comunica, d'una banda cap al nord, passant pel santuari de Collbàs i després per Santa Margarida de Montbui, Carme amb Igualada. D'altra banda, comunica Carme amb La Pobla de Claramunt, tot passant de nou pel santuari de Collbàs, per després carenar la serra del mateix nom, tot travessant el Coll de la Llentia en direcció est. Cal recordar en aquest punt que el nucli de Carme nasqué com una part integrant del terme medieval de la Pobla de Claramunt, de qui va dependre jurisdiccionalment fins entrat el segle XVIII (1727). Per tant, la comunicació essencial de Carme fins aquest moment d'independència fou amb La Pobla de Claramunt.
    Avui dia, el tram que va del santuari de Collbàs fins a la Pobla de Claramunt forma part del GR 172, i com a tal està degudament senyalitzat per a la pràctica del senderisme. Es tracta un tram molt petit, de menys de 2 km, que discorre per la Serra de Collbàs, al nord del municipi, i que es concentra entre el Santuari de la Mare de Déu de Collbàs i el Coll de la Llentia.

A banda i banda d'aquest antic camí es localitza la major part dels assentaments protohistòrics, antics i medievals que queden recollits en aquest Mapa del Patrimoni. D'est a oest aquests són: Assentament del Camí de Carme a Collbàs, Serrat del Campaner, Vinya del Notari, Poblat de les Garrigues, El Llobetó, i A 100 m del Llobetó. De fet, fins i tot la primitiva església parroquial de Sant Martí (l'actual es localitza, des del segle XVIII, al nucli urbà de Carme), ubicada a Cal Ros, es trobava a peu d'aquesta via. Aquest fet és un clar indicatiu de l'antiguitat del camí de Collbàs, si més no al seu pas per l'actual terme municipal de Carme, que es podria remuntar a un mínim de 2.500 anys. Aquest via, doncs, és l'arteria que comunicava l'antiga població de la plana de solana, abans de la formació del nucli de poblament medieval que acabà configurant el nucli urbà actual.