Cal Teuler, cal Sabata i cal Tuixent
Vilada

Berguedà
    Entrada oest a Vilada. C-26 PK 157.300
    Al peu de la C-26 a l'entrada oest del poble. Entre cal Jordi i cal Paraire.

Conjunt arquitectònic
    Modern
    XVIII-XX
    Residencial
    Diversos propietaris
    Martí Picas. INSITU SL

Les cases adossades de cal Teuler, cal Sabata i cal Tuixent (disposades d'oest a est respectivament) són un conjunt de 3 cases que actualment es troben el peu de la carretera C-26 a l'entrada oest del poble de Vilada pel seu costat nord, però que històricament es trobaven al peu del camí ral a Berga situat pel seu costat de migdia, on trobem les façanes principals. Cal Teuler i cal Tuixent disposen de planta quadrada, i cal sabata de planta rectangular sent el més gran de les tres. La coberta de totes és a doble vessant amb el carener orientat d'est a oest paral·lel a les façanes principals de les tres cases, que són a migdia. La Coberta és a doble vessant amb el carener orientat d'est a oest, tot i que a diferent alçada en cada cas. El conjunt de cases no mostren cap element singular a les façanes, més enllà de la particularitat de la concentració parcel·lària en un entorn despoblat. Edificis de planta baixa, pis i golfes o dos pisos. Les cases han estat ampliades de diferents maneres. A tall d'exemple direm que a cal Sabata s'ha aixecat la coberta, i que a cal Tuixent s'ha ampliat i aixecat el cobert adossat que forma part de l'habitatge. Tots ells disposen un perfil similar de porta simple amb llinda de fusta a la façana de migdia flanquejada per un finestró i finestres quadrangulars a les plantes. Els materials originals presents són la pedra, fusta i ceràmica a la coberta i també alguns paraments de tàpia. Les façanes de totes elles han estat arrebossades contemporàniament. A cal Teuler encara es pot observar les pedres cantoneres de la façana. Les cases s'abastien d'aigua del torrent dels Clotassos, tot i que també tenien pous com en el cas de cal Teuler.

Cal Teuler disposa d'un petit cobert annex a la casa que hauria tingut funcions de pallissa. Està fet de pedra, tàpia i coberta simple de teula.

El conjunt de cases de cal Teuler, cal sabata i cal Tuixent, les podem situar amb un origen aproximat entre finals del s. XVIII i inicis del XIX paral·lel a la mateixa evolució de la resta del municipi amb cronologies similars. Ubicades al peu del camí ral, sembla que aquest factor n'hauria marcat el desenvolupament inicial, incloent-hi una d'elles, com antic hostal de camí ral. L'hostal de cal Sabata sembla que hauria funcionat a finals del s. XIX, no obstant això, hi ha dubtes de si es tracta d'aquest edifici, o d'una casa situada al costat de cal Pubill. Malgrat que la fisonomia actualment és diversa, originalment, les cases es trobaven alineades i arquitectònicament eren força similars.
    Documentalment, trobem citada les cases al 1r cadastre de l'Ajuntament de Vilada (dipositat a l'AM de Vilada) de l'any 1766 en el qual se cita la casa de cal Tuixent com a propietat de Salvador Comellas i "can Taulé" com a propietat de Josep Selva. Amb molta seguretat, era una antiga teuleria del terme que va estar funcionant a mitjans del s. XIX. La teuleria la trobem documentada en diferents ocasions a l'índex de finques rústiques del terme de Vilada dipositats a l'ACBR. Concretament l'any 1852 se cita que Ramon Bars de Vilada fa una venda anual de terres de tres feixes entre els dos camins al poble. Dita venda afronta a orient amb la teuleria, a migdia en part amb la casa de la teuleria ipart amb la casa de N. Armengou, coneguda per cal Sampons, i a ponent amb terres de Cal Bars. Finalment, al nord amb terres de cal Canal. A la casa encara disposen d'algunes restes de rebuig de males cuites de teula. Cal mencionar que als anys 30, el conjunt de cases de cal Teuler, Sabata i Tuixent van ser motiu d'un dels esbossos de Prudenci Bertrana recollits a l'exposició del Museu d'Art de Girona de l'any 2017, en la qual s'observa la façana de cal Tuixent abans que s'hagués aixecat.

Cadastre de l'Ajuntament de Vilada de l'any 1766. Arxiu Municipal de Vilada.