C/ Major, 33 - C/ Pau Barrabeig, 2

Popular
    XIX
    Any
    La normativa del Pla Especial estableix la conservació estricta de les dues façanes.
    Pla Especial, 158. 2006
    Residencial
    Ref. cad.: 62213DF0605N
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici construït a dos vents, que disposa de tres plantes (pb + 2p) a la façana del c/ Major i d'un nivell més en el frontis lateral, on el ras inferior s'articula en dos nivells per tal d'adaptar-se a la inclinació de la via pública; l'angle existent entre ambdues façanes està realitzat amb carreus de pedra, mentre que la resta del parament exterior està arrebossat. Pel que fa a la seva composició, l'immoble respon als trets característics de l'arquitectura residencial d'inspiració neoclàssica, tot i que destaca la seva austeritat ornamental. Els eixos d'obertures marquen les línies verticals, mentre que l'horitzontalitat es ressalta per l'ús de cornises intermitges i pels elements del coronament.
    La façana principal és la que obre al c/ Major, malgrat les seves reduïdes dimensions. A la planta baixa s'identifica un sòcol de pedra i dues portes, una emplaçada a la banda esquerra, amb brancals i llinda de pedra -aquesta darrera amb forma d'arc rebaixat, en la clau de la qual es llegeix la data de 1832- i una altra al costat esquerre, amb forma rectangular i doble llinda, avui desvirtuada per la instal·lació d'un caixer automàtic.
    En els pisos superiors el mur exterior mostra un revestiment de morter de coloració rosada que imita un parament regular de carreus. Els nivells apareixen clarament jerarquitzats en funció de l'alçada dels forjats, de les dimensions de les obertures i de l'amplada de la volada dels balcons. A cada nivell s'identifica un balcó i una finestra rectangulars, amb brancals i llindes de pedra que sobresurten lleugerament del plom del mur. Les volades dels balcons són d'obra i presenten el perfil graonat, mentre que les baranes, de fundició, mostren decoració geomètrica en el sòcol i sota el passamà.
    El coronament del frontis consta d'una cornisa motllurada, de notable volum, i de la barana d'obra llisa del terrat de la finca; l'absència de solera concorda amb la cronologia de la construcció de la finca en la primera meitat del segle XIX.
    A la façana lateral del c/ Pau Barrabeig, cada pis presenta una solució específica pel que fa al nombre i al tipus d'obertures existents. El nivell inferior de la planta baixa disposa de quatre finestres de dimensions dissemblants, que s'adapten al semisoterrani, i d'una porta que permet accedir als pisos de l'immoble. El segon nivell d'aquesta planta està configurat com un ampli entresòl i consta de quatre finestres de disseny complex, ja que són rectangulars i estan conformades per brancals i llindes de carreus de pedra i per un ampit troncocònic. Tanmateix, aquesta forma s'adapta a un marc de fusta, amb forma d'arc rebaixat, que actua com a suport d'un vitrall policrom decorat amb temàtica floral. Finalment, les reixes metàl·liques d'aquests finestres presenten el perfil semicircular.
    En el primer pis s'identifiquen tres balcons amb el mateix disseny que els de la façana principal, si bé un d'ells està actualment cegat. El darrer nivell consta únicament de finestres.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Forma part del Conjunt 11 que inclou tres cases del c/ Major que es consideren bons exemples de l'arquitectura residencial d'aquest eix vertebrador del centre sitgetà i que presenten una unitat tipològica, malgrat petites diferències ornamentals.

Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)