Base de premsa de Can Vidalet

Patrimoni moble
    Objecte
    XIX-XX
    Es troba a l’exterior de la casa, davant la façana.
    Sense ús
    Privada accessible
    08081A012000640000BB
    Jordi Montlló Bolart

Base rectangular d’una premsa de vi, de pedra granítica, situada a tocar del marge, a mà dreta, mirant la façana principal de la casa. Correspon a la cassola o pica de pedra d’una premsa de gàbia Si hi ha alguna data gravada, només seria visible a la part recolzada amb el marge. Mesura 1 metre per 0’80 m de costat i 0’30 m d’alçada visible.

Can Vidalet és una casa situada en el recer de ponent d’un petit turó de 99 metres, situat en el vessant hidrogràfic esquerra del torrent de Can Segalar, entre el regadiu del Mas Roure i les Llobateres de Can Mateu. Posseïen quatre quarteres de terra plantades majoritàriament de vinya. La casa tenia  un celler amb una premsa de cargol, de la qual només se’n conserva la base de pedra.

La primera referència que fa esment de la casa es localitza al cadastre municipal de l’any 1862. El propietari era Joan Masó i Vidal i posseïa dues quarters de secà, una quartera i mitja de vinya i dos quartans d’erm.

En els cens parroquials de Sant Andreu de Ramió, entre els anys 1905 i 1924 hi estan inscrits, el matrimoni format per Joan Masó i Magdalena Arenas, que tenen quatre filles (maria, Josepa, Dolors i Rosa), que hi viuen amb l’àvia, Josepa Masó. En el cens de 1918 a 1924 hi consta un fill, Josep.

L’any 1923, Joan Masó cobra un sou anual de trenta pessetes per tenir cura del manteniment dels camins i ponts del poble de Fogars. També va fer de carter i als anys vint també fou regidor de Fogars, càrrec del qual va renunciar el 31 de desembre de l’any 1929. L’any següent la família marxava a viure a Hostalric. L’esposa, la Magdalena era mocadera.

A la casa hi tenien varies vaques, porcs, gallines, i es feien el vi. De la premsa actualment se’n conserva la base de pedra localitzada en el marge al costat de la façana de migdia.

Després d’aquesta família, la casa fou habitada per uns masovers, família d’en Joan Amargant i la Pilar. L’any 1994 les feixes del voltant encara se sembraven. Un cop marxaren els masovers la casa quedà abandonada.

AJUNTAMENT DE FOGARS DE LA SELVA (2012). Catàleg de masies i cases rurals en sòl no urbanitzable; dins Pla d’Ordenació Urbanístic Municipal de Fogars de la Selva.

FUGAROLAS i MASÓ, Jaume i VILÀ i CAMPS, Josep (2007). Fogars de La selva, temps ha. Fogars de La Selva: Edició dels autors.